Dagens arbete.

Idag har jag fått mycket gjort. Började med att i morse slamma lera för att senare under dagen kunna dreja delar till 4 stora fat. Sen var det dags att ta tag i det där med att gjuta i gips. Hittade för ett par veckor sedan en fantastiskt kul iskubsform som jag nu gjutit av och som till sist ska bli en tryckform i keramik. Jag måste ju erkänna att det va riktigt kul att gjuta, lätt också, så det kommer  bli fler former så småningom.

Efter lunch bestämde jag mig för att blanda den där rosa glasyren som jag egentligen skulle blandat för två veckor sedan men då va det slut på glasyrmaterial och jag fick ta det nu istället. Det är som att baka. Lite giftigare dock, så på med andningsmask och handskar.

Först ett recept.


Sen skydd.


Väga och blanda dom torra ingredienserna.


Nästa steg, lite vatten.






För att glasyren ska bli en slät blandning måste den siktas. Alltså gå igenom en finmaskig sil så att inga klumpar finns kvar. tryck på play!



 Efter det tillsätts mer vatten om det behövs för att glasyren ska få rätt konsistens. Som lättfil ungefär. Tjocklek på glasyr kan dock variera beroende på vilken glasyr det är.
Sen på med locket på hinken. Namn och recept skrivs utanpå för att underlätta vid ny blandning av samma glasyr.







Detta har jag gjort idag!
Ses snart igen! :)




Comments

Popular Posts