"The castle cub" på Garpenbergs slott


Vid mitten av 1500-talet grundade Gustav Vasa Garpenbergs bruk och anlade en kungsgård på ägorna. Slottet byggdes 1801 av Solomon von Stockenström som hade fransk slottsarkitektur som förebild. Han byggde detta som ett  slott , men för att hålla låg profil valde han att kalla byggnaden för herrgård.
Fram till 1915 var slottet privatbostad, därefter såldes den och blev skogshögskola. Sedan 1997 har Slottsbyggnaden drivits som konferensanläggning och tillhörande byggnader som hotell. Garpenbergs Slott är norra Sveriges största slott. Slottet är sedan 1935 klassad som ett kultur- och byggnadsminnesmärke och har kvar bla. originaltapeter gjorda i Kina på 1700-talet.

Slottet var i min familjs ägo mellan åren 1867-1911. Min gammelfarmor Märta som jag hade en varm relation till bodde på slottet som barn. Hon finns på ett fofotgrafi som hänger i den blå salongen.


När jag reser vill jag, förutom minnen och foton, ta med mig en bit hem av platsen. Nu när jag var i Neapel och arbetade med min konst hittade jag i en liten liten butik en keramikskulptur i form av en åsna som jag föll pladask för. Den står väl synlig och varje gång jag ser den återupplever jag känslan av vistelsen i Neapel.


Till Garpenbergs slott har jag skapat en skulptur som är baserad på den björnunge som en gång bodde på slottet tillsammans med familjens hundar Varje björn är unik och finns bara till försäljning på slottet. Så ta med dig en bit av din upplevelse på Garpenbergs slott hem. Ta med dig en liten bit levande historia.









Comments

Popular Posts